A gyermekkori fejfájásról

A gyerekkori fejfájás nagyon gyakori panasz. Az egyszerűnek tűnő fejfájásnál is kell megoldást keresni, mert a nem túl erős, gyakori fejfájás az érzelmi és hangulati élet fejlődészavarához, iskolai teljesítményromláshoz vezet, akadályozva a harmonikus személyiség kialakulását.

Gyermekkori fejfájás

Ritka a szervi ok

A neurológiai betegforgalom legnagyobb részét a pszichés eredetű fejfájással kínlódó betegek teszik ki. A szülők szeretnének választ kapni a kérdésre, miért fáj a gyerek feje, rossz a bizonytalanság. Sokan azt szeretnék, ha úgy lenne kezelhető a pszichés eredetű fejfájás, mint pl. a megfázás, de ez nem így van. Ha valamilyen kis testi elváltozást is találnak, az tulajdonképpen még nehezebbé teszi a fejfájás hátterének feltárását, mivel nem lehet biztosan tudni, valóban az-e az oka. A szülők többsége viszont megnyugszik, ha valami "kézzelfogható" testi okot talál, és hajlamos utána nem foglalkozni a problémával. Az is gyakori, hogy a szülők hárítanak, nem fogadják el, hogy az ő "tökéletesen rendben lévő" gyerekükkel is előfordulhat szorongás, iskolai kudarc stb. Van olyan is, aki viszont rögtön pszichológushoz hozza.

A testi okok kizárásáért neurológushoz menjenek el először! Különösen sürgős ez, ha hirtelen támadó, erős, látászavarral, szédüléssel is járó fejfájásról van szó.

Miről számolnak be a gyerekek?

Két elsődleges fejfájásbetegség van gyerekkorban: a gyermekkori migrén és a tónusos fejfájás. Mindkettőben szerepet játszhatnak pszichés gondok, de különböző mértékben. A migrén mögött testi okok is állnak: az agyat ellátó erek lüktetése, tehát vaszkuláris történés okozza. De a migrénes gyerekekkel beszélgetve is kiderül, hogy pszichés okok gyakoribbá vagy intenzívebbé teszik a migrénes görcsöket. A migrén több óráig, akár több napig is eltart, fényérzékenységgel, hányással is jár, utána a gyermek elalszik. Iskolai hiányzásokat is okoz, mivel komoly szenvedéssel jár. Első bevezető tüneteiről, az auráról általában jól felismerhető. Tompa fejfájás, szédülés, étvágytalanság vezeti be.  A migrén a 8-12 éves fiúk és a kamasz lányok körében gyakori - ez egyben arra utal, hogy hormonális összetevője is van. A tónusos fejfájásba is belejátszanak pszichés tényezők, iskolai kudarcok, de akár a frontérzékenység is. Az ettől szenvedők a tüneteket kevésbé pontosan írják le, ami nem is csoda, hiszen a gyerek azt éli meg, hogy az egész feje fáj. Többnyire délután erősödik meg a fájdalom, ezért akadályozza a gyereket a tanulásban is, és csak alvással múlik el. Az iskolába lépés időszaka, a 6-7 éves kor jellemzően fejfájásos, de sokaknak néhány hét alatt el is múlik. Ha viszont visszatér ez a tünet, az mindig valamit jelez.

Mi lehet a háttérben?

Sok esetben a fejfájás úgymond beleillik a család működésébe. Egyrészt lehetnek a szülők maguk is fejfájásosak, (megvan a minta), másrészt ha a gyerek azt látja, hogy abban a családban valaki csak akkor kap törődést, figyelmet, ha beteg, akkor ő is ezen az úton próbál kierőszakolni magának egy kis extra szeretetet. Nem tudatos viselkedés ez, és bizonyos élethelyzetekben (például kistestvér születése idején) természetes is, csak nem szabad, hogy krónikussá, rendszeres zsarolási eszközzé váljék. Szakemberek pszichoszomatikus családi működésnek nevezik azt a jelenséget, amikor a családtagok mintegy testi nyelven üzennek egymásnak, nem beszélnek meg konfliktusokat. Ezek többnyire nagyon is "jó", összetartó családok, de belül gondok vannak, például a családtagok önállóságával. Ezekben az esetekben az anyukát is be kell vonni a gyerek terápiájába. Még abban az esetben is, ha nem fordulnak pszichológushoz, a szülőknek végig kell gondolniuk, miért jelenik meg a fejfájás mint tünet, mikor erősödik meg, mi előzi meg, mi történt, mielőtt gyengülni kezdett. Előfordulhatnak furcsa megfigyelések, például hogy mindig csak akkor kezd fájni a gyerek feje, ha az anya viszi óvodába. Ebben az esetben ez még az ún. szeparációs félelem maradványtünete lehet, az anyától való elszakadást éli meg az átlagosnál nehezebben a gyermek.

Mit tehetünk?

Segíteni kell a gyereknek megfejteni saját teste jelzéseit, illetve áttenni verbális síkra, beszélni róla: mikor kezdődött, melyik órán, mit éreztél, stb. Rendszeresen visszatérő esetekben nagy segítséget jelenthet egy ún. fejfájásnapló vezetése, ami kimutathat bizonyos összefüggéseket. Minél kisebb a gyermek, annál valószínűbb, hogy családi körben kell keresni a fejfájás okát. 12 éves kora alatt ezért magától, családi változások nélkül nem is múlik el. Ha nem a családtól indul el a pszichés ok, hanem kiderül, hogy például iskolai kudarc, szorongás van a fejfájás hátterében, akkor azt kell megcélozni, több irányból megközelíteni, önbizalmát erősíteni, barátságot, kapcsolatot erősíteni. A terápiás munka nagy eredménye már az is, ha a gyermek vagy kamasz rádöbben az összefüggésekre. Kisebb korban játékterápiát alkalmaznak, nagyobbaknál verbális terápiát. Nagyon fontos a relaxáció elsajátítása is. Különösen a tónusos fejfájás esetében jó hatású, ha magára figyel, ellazul, végiggondolja a napját.

Nemegyszer gyermekkori depresszió is lehet a fejfájás hátterében. Ezt kezelni kell! Bizonyos életszakaszokban megnő a szorongás.

Végül egyéb külső hatások is okozhatnak fejfájást, így nagyon fontos felmérni az életviteli tényezőket. Mennyit mozog a gyermek, mennyit van friss levegőn, eszik-e rendesen, reggelivel indul-e iskolába, mennyi a napi folyadékbevitele. (Tizenéves korban 1,5-2 liternyi folyadékra van szüksége a szervezetnek!) Különösen fontos a helyes, arányos időtöltés. Egyre gyakoribb ugyanis az olyan életmódú család, ahol már a kisiskolás gyermek is órákat tölt képernyő, monitor előtt, tévével vagy számítógéppel helyettesítve a valódi testi-szellemi tevékenységeket. Kamaszkorban még kevésbé tudják ezt kontrollálni a szülők, így a gyermek gyakran aránytalanul későn kerül ágyba, reggel nem bír felkelni, fejfájással ébred.

 

A pszichés alapú fejfájás nyelv, jelzés, hogy valami nem jó!

Más nyelvet kell beszélni, kitágítani a jelzésrendszert, hogy ne feltétlenül a fejfájás mögé kelljen bújnia. Beszélni kell arról is, hogy nem baj, ha szorong, és tudjon róla, hogy igenis van, amikor a lélek okoz testi bajt! Jó, ha a gyerek is figyeli magát, ismerje meg ő is saját testét, jelzéseit! Az összefüggések felismerése segíthet az öngyógyításban, a valódi okok feltárásában, kezelésében.