Coaching

1. Amit a coachingról hasznos tudni

Egyes szakvélemények szerint a coaching magyar eredetű szó, a Komárom-Esztergom megyei Kocs községben készült, és kocsinak nevezett közlekedési eszköz elnevezéséből származik. Az elnevezés átkerült az angol nyelvbe, ahol eleinte a sportban használták: coach – edző. Az elmúlt évtizedekben a kifejezés visszakerült Magyarországra. Tehát bármennyire is idegennek tűnhet a coaching, komoly magyar gyökerekkel rendelkezik.

A coachingban nem az ügyfél testét, hanem a személyiségét, céljait, cselekedeteit „edzzük meg”. Azzal foglalkozunk, hogy az Ön egyéni sikere, boldogsága megvalósuljon, elérje céljait.

A coachingnak két nagy területe van: a life (magánéleti) és a business (üzleti) coaching, bár a kettő nemigen választható szét, hiszen egy személyiség vagyunk, akinek egymás mellett jelen van a személyes élete és a munkája is.

A business coachingban főleg a különböző szintű vezetők az ügyfeleink, bár egyre több vállalkozás már pozíciótól függetlenül is jutalmazza coachinggal azokat a munkatársait, akik fontosak számára, akikről úgy gondolja, érdemes fejlesztésükbe időt és pénzt fektetni.

Tipikus business coaching témák: eredményes vezetővé válás, időgazdálkodás, stressz, feladatok delegálása, a munka és a magánélet egyensúlya, karrier, női vezetők, munkatársak és önmagunk motiválása, kommunikációs és más készségek fejlesztése, asszertivitás (önérdekérvényesítés) a munkahelyen, prezentáció, vállalkozóvá válás, konfliktuskezelés a munkahelyen.

A life coachingot az érthetőség kedvéért gyakran nevezik életvezetési, életviteli tanácsadásnak, bár a coach alapvetően nem ad tanácsot. Itt főként a következőkkel foglalkozunk: karrier, önbizalomnövelés, kommunikációs és más készségek fejlesztése, asszertivitás (önérdekérvényesítés) a családban, a párkapcsolatban, időgazdálkodás, stresszkezelés, vizsgadrukk leküzdése, sikeres randizás, konfliktuskezelés magánéleti szituációkban.

Egyre jobban terjed nálunk is a teamcoaching, amikor az adott közösség témájával foglalkozik például egy munkahelyi csapat, illetve a csoportcoaching, amikor egy tag témáján dolgozik a csoport.


2. Hogyan érdemes coachot választani?

Ha Ön magánéleti vagy vállalkozási, karriercéljai megvalósításával coachhoz készül, mindenképpen olvasson utána az interneten. Érdemes megnézni a honlapját, ha van oldala, akkor a közösségi médiában is (például a Facebookon). A coachok többsége transzparenssé teszi, tehát vállalja, milyen végzettségei vannak, hol és mennyi ideig tanulta hivatását, milyen módon képezi tovább magát, milyen témákkal foglalkozik, miben tud igazán segíteni, milyen szakmai tapasztalatokkal rendelkezik, kapcsolódó szakmai ismereteket fel tud-e mutatni (például kommunikációs vagy hr-es, vagyis emberi erőforrás gazdálkodással foglalkozó szakember). A coachok tudják, munkájuk sikeréhez hozzájárul az is, hogy önismeretüket fejlesztették, ezért azt is fel szokták vállalni.

A coachok is vállalják, milyen módszerekkel dolgoznak, milyen hosszú folyamatokat visznek általában, továbbá közlik elérhetőségeiket, és gyakran közzéteszik óradíjukat is. A minőségi szolgáltatást nyújtó coachok általában tagjai szakmai szervezeteknek, és tevékenységüket szakmai etikai szabályok mentén végzik, ezt előre elmondják.


Rendelőnkben Szabó Tibor foglalkozik life és business coachinggal, valamint tréneri tapasztalatokkal is rendelkezik.